فضیلت 1- ذکر فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام
فضیلت 1- ذکر فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام

فضیلت ذکر فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام

در حدیثی بسیار جذاب و جالب پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «خداوند –تبارک وتعالی- برای برادرم علی این ابیطالب علیه السلام  فضائل بیشماری قرار داده است. هرکس یک فضیلت از فضائل او را ذکر کند در حالی که به آن اعتراف دارد، خدا گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد

هرچند با گناه جن و انس به محشر آید و هرکس یک فضیلت از فضائل او را بنویسید تا آن نوشته باقی است هموراه فرشتگان خداوند، برایش استغفار می کنند و هر کس به یک فضیلت از فضائل او گوش دهد خداوند گناهانی را که به وسیله شنیدن مرتکب شده است می آمرزد و هرکس به نوشته ای که راجع به یکی از فضائل او باشد نگاه کند خداوند گناهانی را که با دیده مرتکب شده است می آمرزد.

و سپس رسول خدا  صل الله علیه و آله و سلم فرمود:

نگاه کردن به علی علیه السلام عبادت است و یاد علی علیه السلام عبادت است و خدا ایمان هیچ بنده ای را جز با ولایت علی علیه السلام و بیزاری از دشمنان او نخواهد پذیرفت.»  (1)

و در روایت دیگری آن حضرت فرموده اند:

«هیچ گروهی برای ذکر و یادآوری فضائل علی ابن ابیطالب علیه السلام اجتماع نمی کنند مگر اینکه فرشتگان بر آنان هبوط نموده و اطراف آنان را احاطه می نمایند و زمانی که این جماعت متفرق می شوند، فرشتگان به  طرف آسمان بالا رفته و چون با سایر ملائکه برخورد می کنند به آنها گفته می شود:

همانا بوی خوشی از شما استشمام می کنیم که تا کنون چنین بویی از ملائکه به مشام ما نخورده است بلکه از این عطر، خوشبو تر ندیده ایم! و آنها در جواب می گویند: ما به نزد گروهی بودیم که حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم و اهل بیت را یاد می کردند و از بوی خوش آنها ماهم معطر شده ایم. آن ملائکه می گویند: ما را هم به آن مجلس ببرید تا معطر گردیم به آنها گفته می شود: آن جماعت متفرق شده و هرکدام بسوی منزل خویش رفته اند و ملائکه می گویند:{پس لااقل} ما را به آن محلی ببرید که آنان بودند تا از آن مکان خوشبو و معطر شویم.»(2)

و چنان چه از روایات بر می آید از نشانه های اهل ایمان آن است که با شنیدن فضائل امیرمومنان علی علیه السلام کامشان شیرین و قلب و جانشان روشن میگردد و به قول معروف گل از گلشان می شکفد و برعکس از علامت های منافقان و بیمار دلان اینست که از نام امیرمومنانعلیه السلام و ذکر و یاد آن حضرت روی میگردانند و شنیدن فضائل و مناقب آن بزرگوار بر آنان گران و ناگوار است.

حضرت امام محمد باقر علیه السلام به نقل از جد خویش رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم در این خصوص می فرمایند:

«ذکر و یاد علی بن ابطالب علیه السلام عبادت است و از نشانه های منافق آن است که از یادکردن علی علیه السلام می رمد و {اظهار} تنفر می نماید و شنیدن قصه های دروغ و افسانه های مجوس را بر شنیدن فضائل آن حضرت اختیار می کند {و ترجیج می دهد}».

سپس آن حضرت  این آیه قرآن را تلاوت فرمودند:

و هنگامی که خداوند به تنهایی و یگانگی یاد می شود قلوب آنهایی که به آخرت ایمان ندارند مشمئز می شود و هنگامی که غیر خدا یاد می شود خوشحال می شوند. و آن هنگام که از تفسیر این آیه پرسیدند، حضرت جواد الائمه علیه السلام فرمودند: « آیا نمی دانید که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله و سلم می فرمود: علی ین ابیطالبعلیه السلام را در مجالس خود یاد کنید. پس بدرستی که یاد علی ین ابیطالبعلیه السلام یاد من است و یاد من یاد خداست. پس آن کسانی که می رمند و گرفته می شود دل های ایشان از یاد علی ین ابیطالبعلیه السلام و از یاد کردن غیر او شادمان می شوند، ایمان به آخرت ندارند و برای آنان عذابی خوار کننده است».(3)

------------------------------------------------------------

پروردگار من:

حال که به من توفیق عطا فرمودی تا فضیلتی بس ارزشمند از مولای غریب و مظلومم علی علیه السلام بخوانم و بواسطه آن گناهانم را بخشودی و مرا مورد عنایت و توجه خاصه خود قرار دادی از صمیم قلب خواسته ای دارم.

خدایا به حق مظلومیت مولاعلی علیه السلام و فرزندانش، فرج موفور السرور امام زمان عجل الله فرجه الشریف را برسان.

خدایا باقیمانده عمر مارا در دوان طلایی ظهور آن حضرت قرار بده.

آمین یا رب العالمین

سلامتی و تعجیل در فرج مولایمان

صاحب الزمانعجل الله فرجه الشریفصلوات

 

------------------------------------------------------------

(1) از منابع شیعه: امالی صدوق، ص138؛ روضه الواعظین، فتال نیشابوری،ج1،ص114؛ مئه منقبه بن شاذان،ص176؛ جامع الاخبار،ص14 و ...

و از منابع اهل تسنن: مناقب خوارزمی،ص32؛ کفایه الطالب،ص252؛ فرائدالسمطین،ج1،ص19.

(2) بحارالانوار،ج38،ص199؛

(3) عین الحیاط مجلسی، ص548.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: فضائل امیرالمومنین(ع)، کلیپ ها، ،
نویسنده : مهدیار
تاریخ :